Friday, November 6, 2009

FOLIO MASJID KAMPUNG PAUH TERACHI

TAKLIMAT
NAZIR
MASJID KARIAH KG. PAUH
http://masjidkampongpauhterachi.blogspot,com
SEMPENA LAWATAN JAWATANKUASA PEMILIHAN PERTANDINGAN MASJID KUALA PILAH
TAHUN 1430 H BERSAMAAN TAHUN 2009 MUHARRAM
PADA: 28/10/2009 MASA: 9.00 PAGI
TEMPAT: BILIK GERAKAN MASJID KARIAH KG. PAUH, TERACHI KUALA PILAH


1. OBJEKTIF TAKLIMAT

Objektif taklimat ini adalah untuk memberi gambaran serta maklumat sebenar perjalanan dan aktiviti Masjid Kariah Kg. Pauh.
2. KANDUNGAN TAKLIMAT

Takimat ini merangkumi aspek pentadbiran, aktiviti, perancangan dan kewangan Masjid Kariah Kg. Pauh sepanjang tahun 2008 dan tahun 2009.

3. MAKLUMAT ASAS

3.1 Masjid Kariah Kg. Pauh ditadbir oleh Ahli Jawatankuasa Masjid yang diketuai oleh Nazir Masjid dan 13 Ahli Jawatankuasa yang dilantik pada Mesyuarat Agong Masjid Tahun 2007. Bagi melicinkan pentadbiran dan memberi peluang kepada ahli-ahli kariah menyertai pengurusan dan pentadbiran masjid, Nazir telah melantik 2 Ahli Jawatankuasa Tambahan bagi 2 wanita dan 1 belia.

Nazir : Hj. Maradzi b. Ismail
Setiausaha : Hj. Mohd Shah b. Ipit
Bendahari : En. Mohd. Ali b. Taib
Ahli Jawatankuasa :
1. En. Ahmad bin Awaluddin
2. En. Karim b. Sidek
3. En. Rahman b. Malek
4. En. Johan b. Ujang
5. En. Kamarudin b. Md. Nor
6. En. Zakaria b. Sulaiman
7. Dato’ Nata Kamaruddin b. Karim
8. En. Ismail b. Mohamad
9. Edi Haris b. Sharif
10. Pn. Hjh. Mariam bt. Daud
11. Pn. Hjh. Napisah bt. Taam
Pegawai Masjid :
1. Imam - 1. Tn. Hj. Harun b. Idris
Imam- 2 Tn. Hj. Maradzi bin Ismail
Imam -3 En. Mohamad Sufian b. Hj. Maradzi
2. Bilal- En. Mohd. Ali b. Taib
3. Siak - En. Karim b. Dewan
4. Siak Wanita - Pn. Hjh. Mariam bt. Daud

Pemeriksa Kira-Kira :
1. En. Darus b. Md. Isa
2. En. Kamarudin b. Md. Dom

3.2 Bagi melicinkan pentadbiran agama Kariah Masjid Kg. Pauh, Jabatan Dato’ Mufti telah melantik 6 pegawai yang terdiri daripada 3 Imam, 1 Bilal, 1 Siak lelaki dan 1 Siak wanita.
3.3 Sebanyak 7 Biro telah ditubuhkan dan bertanggungjawab pada Nazir
serta berusaha menjalankan aktiviti-aktiviti keagamaan, ekonomi dan pembangunan Masjid Kariah Kg. Pauh iaitu:-

1. Biro Pembangunan - Hj. Maradzi b. Ismail
2. Biro Penyelidikan - En. Ahmad b. Awaludin
3. Biro Agama & Dakwah - Hj. Mohd. Shah b. Ipit
4. Biro Ekonomi - En. Ismail b. Mohamad
5. Biro Kebajikan - En. Harun bin Idris
6. Biro Pendidikan & Perpustakaan - Pn. Hjh. Napisah bt. Taam
7. Biro Wanita - Pn. Hjh. Mariam bt. Ahmad
8. Biro Belia - En. Edi Haris b. Sharif

4. AKTIVITI MASJID KARIAH KG. PAUH

4.1 Sembahyang 5 Waktu

Alhamdullilah,berjalan dengan baik dan sembahyang sujud sejadah yang diimamkan oleh Ustaz Muhamad Sufian pada tiap-tiap pagi Jumaat mendapat sambutan yang cukup baik.

4.2 Takmir Masjid

Bermula tahun 2008 kelas takmir berjalan tiap-tiap minggu dengan 2 orang guru, seorang guru mengajar 2 kali sebulan. Guru-guru yang terlibat ialah Ustaz Jailani bin Sulong dan Ustaz Abd. Hamid.

4.3 Kelas Fardhu Ain

Kelas ini berjalan selepas waktu Maghrib dan Kuliah Subuh. Kelas ini dibiayai sendiri oleh masjid. Ustaz yang terlibat antaranya:-
1. Ustaz Arshad - 1 kali sebulan selepas Maghrib
2. Ustaz Abu Zaki - 1 kali sebulan selepas Maghrib
3. Ustaz Nasarudin - 1 kali sebulan selepas Maghrib dan Subuh
4. Ustaz Hamid - 1 kali sebulan selepas Subuh
5. Ustazah Mahanum - 2 kali sebulan utk wanita setiap petang Selasa
6. Ustaz Muhamad Sufian - 2 kali sebulan utk Tahsin Al-Quran
7. Ustaz Raman b Ibrahim - 1 kali sebulan utk Kuliah Subuh
8. Ustaz Kamal - 1 kali sebulan utk Kuliah Maghrib

4.4 Ceramah Umum

Alhamdullilah Masjid Kariah Kg. Pauh aktif mengadakan ceramah bulanan berbentuk umum untuk masyarakat kariah dan luar kariah dan semua perbelanjaan dibiayai oleh masjid sendiri. Antara penceramah yang diundang ialah:-
1. Ustaz Muhamad
2. Ustaz Sheikh Muhamad Fuad b. Kamaruddin
3. Ustaz Mohd Jusof
4. Ustaz Syeikh Murtadha (Dato’ Mufti)
5. Ustaz Zaidi b. Ramli

4.5 Kelas Berzanji

Berjalan 2 kali sebulan dan diajar oleh Ustaz Rashid bin Othman dan dibiayai oleh masjid.

4.6 Bacaan Yassin

Berjalan tiap-tiap malam Jumaat.

4.7 Fidyah Khatam Al-Quran Untuk Saudara Mara Yang Meninggal

Program ini bermula tahun 1998. Bagi tahun 2008 seramai 80 orang ahli kariah telah menyertai program ini. Bayaran sekali Khatam RM10.00. Pada tahun 2008 seramai 120 orang telah menyertai program yang mana diusahakan oleh Kumpulan Hafiz dan Kariah di Seremban dan 45 peserta menyertai program di Kedah.


4.8 Program Tadarus Al-Quran Dan Ramadhan

Program ini bermula 14 tahun yang lalu dan Masjid Kariah Kg. Pauh sentiasa menghantar wakil-wakil belia menyertai program ini diperingkat Daerah dan Negeri.

4.9 Meraikan Jemaah Haji

Diadakan pada tiap-tiap tahun dan tahun 2008 masjid memanggil YB Dun menyampaikan cenderahati untuk bakal-bakal Haji/ Hajjah dan majlis diadakan bersama jamuan sambutan Hari Raya Puasa dan diadakan di Balai Raya Kg. Terachi.

4.10 Bacaan Yassin Wanita

Program ini diuruskan oleh Kumpulan Yassin Wanita dan berjalan sebulan sekali pada tiap-tiap petang Jumaat

4.11 Takbir Hari Raya

Takbir ini bejalan pada malam Raya Aidil Fitri dan malam Raya Aidil Adha.
Sambutan sangat menggalakan. Pada malam Aidil Fitri program terbuka pada semua ahli-ahli kariah dan pada malam Aidil Adha diuruskan oleh belia

4.12 Aktiviti Lain

- Bersama dengan Jemaah Nazir Masjid mengatur program untuk belia, ceramah umum, seminar muazzin dan kursus jenazah.
- Bersama-sama dengan Unit Bina Insan Daerah Kuala Pilah mengadakan kursus jenzah dan lain-lain.
- Menyertai aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh Jabatan Agama Islam Daerah Kuala Pilah dan Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan.

4.13 Gotong- royong

Mebersihkan persekitaran Masjid dan menebas tanah perkuburan sentiasa diadakan mengikut keperluan

4.14 Perayaan-Perayaan Islam

Sentiasa diadakan antaranya:-
1. Awal Muharram/ Maal Hijrah
2. Israk Mikraj
3. Maulidurasul S.A.W
4. Ashura
5. Nisfu Sa’aban

4.15 Derma Pelajaran dan Anak Yatim

- Derma pelajaran dikhaskan untuk pelajar-pelajar UPSR mendapat 5A sebagai dorongan pada anak-anak ahli kariah meneruskan pelajaran dengan lebih cemerlang.
- Pada tahun 2008 Masjid telah memberi sumbangan kepada 2 pelajar yang mendapat keputusan terbaik dalam SPM.
- Derma anak-anak yatim diberi apabila menjelang Hari Raya dan 5 orang penerima tahun 2008
- Derma anak yatim ini akan diteruskan tahun ini dalam bentuk yang lain.

4.16 FORUM PERDANA
Tarikh : 12/6/2009
Anjuran : Masjid Bersama RISDA N.S. Timur
A) Forum 1
Tajuk : Imam Makrifat Alam Sarjana
Masa : 9.30 pagi sehingga 12.30 tengahari
Ahli Panel :-
1. Dr. Zulkefli b. Mohd Al. Bakri
2. Ustaz Mohd. Faizal b. Hj. Abdul Manaf

B) Forum 2
Tajuk : Falsafah Fakeh Kalifah Saka
Masa : 2.00 petang sehingga 5.00 petang
Ahli Panel :-
1. Ustaz Hj. Solehin b. Hj. Safuan
2. Dato’ Zainal Abidin b. Sakom
B) Forum 3
Tajuk : Mencari Kebenaran
Masa : 8.00 malam sehingga 11.00 malam
Ahli Panel :-
3. Ustaz Zaidi b. Ramli
4. Ustaz Roslan b. Razak

5. KEMUDAHAN YANG ADA DI MASJID KARIAH KG. PAUH

1. Bilik Gerakan/ Mesyuarat
2. Bilik Perpustakaan
3. Tandas
4. Dewan Makan
5. Dapur
6. TV
7. Video
8. Kerusi/ Khemah
9. APD Bergerak
10. Bilik Imam
11. Wakaf
12. Perkakas Kenduri
13. Perkakas Jenazah
14. Pam Air Letrik (Bumi)

6. PROGRAM EKONOMI

Antara sumber pendapatan masjid ialah:-
1. Kutipan Hari Jumaat
2. Derma Orang Ramai
3. Sewaan Kanopi/ Khemah
4. Sewa ADP
5. Derma Malam Jumaat
6. Kutipan Hari Raya
7. Sumbangan Tanah Wakaf
8. Sumbangan MID
9. Sewa 2 buah Van Masjid


7. TANAH WAKAF


Dibawah pentadbiran Masjid Kariah Kg. Pauh ada 5 buah tanah wakaf, kelima-lima tanah ini terletak di :-
1. Tanah Wakaf Kg. Kundangan
2. Tanah Wakaf Kg. Padang Lebar
3. Tanah Wakaf Terachi - di tutup
4. Tanah Wakaf Air Hitam - di tutup
5. Tanah Wakaf Baru di Kg. Air Hitam

8. MESYUARAT AJK

AJK Masjid telah menetapkan 4 bulan sekali diadakan mesyuarat disamping mesyuarat biro, mesyuarat khas diadakan mengikut keperluan semasa. Kehadiran sangat memuaskan.

9. DERMA

1. Anak Yatim – Menjelang Hari Raya
2. Pelajar Cemerlang UPSR, PMR dan SPM
3. Fakir Miskin

10. KHAIRAT KEMATIAN

- Masjid Kariah Kg. Pauh telah melancarkan program Khairat Kematian bagi kemudahan ahli-ahli semasa berlaku kematian.
- Yuran yang dikenakan ialah RM2.00 bagi pendaftaran dan RM1.00 akan dikutip bila ada Kematian.
-
11. PROJEK TERBARU

Bagi mengikuti perkembangan terbaru dunia dan dengan kemajuaan IT, kini pihak masjid telah mengorak langkah tanpa menoleh kebelakang demi sama-sama menerokai kemajuan IT maka pihak Masjid Kariah Kg. Pauh telah bejaya membina laman web sendiri melalui internet, iaitu http://masjidkampongpauhterachi.blogspot.com Mudah-mudahan usaha ini akan memberi kebaikan pada masyarakat setempat dan membolehkan seluruh warganegara Malaysia serta dunia mengikuti perkembangan Masjid Kg. Pauh.

RANCANGAN MASJID KARIAH KG. PAUH TAHUN 2010

A. PEMBANGUNAN ROHANI

1. Menambah Ceramah Bulanan
2. Menambah Kuliah Fardu Ain
- Tajjwid oleh Imam Masjid Tuanku Raden
3. Qiamullail
4. Majlis Zikir
5. Mengadakan Ceramah untuk Belia
6. Menubuhkan Unit Bina Insan ( Khusus Untuk Wanita )
7. Menghantar Pegawai- Pegawai Masjid dan Ahli Kariah yang berminat menyertai kursus-kursus di Pusat Dakwah Seremban
8. Bacaan Qullhu rumah-rumah AJK Masjid 2 minggu sekali setiap malam Ahad
9. Menghidupkan malam-malam akhir 10 Ramadhan dengan mengadakan bersahur secara beramai-ramai di Masjid.

B. PEMBANGUNAN LAHIRIAH

1. Membina atap poly carbonat di halaman Masjid
2. Membina menara Masjid,

PENUTUP

Masjid Kariah K.g. Pauh mengucapkan ribuan terima kasih kepada Pejabat Agama Daerah Kuala Pilah kerana sentiasa mengambil berat akan perkembangan masjid-masjid di daerah ini. Moga-moga berkat kerjasama erat ini akan memberi ikthizam dan kesungguhan pada kami menjalankan tugas demi menjadikan masjid sebagai nadi pengerak ummmah kearah kecemerlangan.

Sekian, terima kasih.

8 comments:

  1. Askm! didoakan semuga masjid kita menjadi contoh kepada masjid-masjid yang lain.
    Tahniah kepada semua pegawai masjid,terutama sekali tuan Nazir berkat usaha dan kerja sama semua pihak masjid Kg Pauh johan daerah K.Pilah dan mewakili ke peringkat negeri.
    Semuga berjaya......amin

    ReplyDelete
  2. Meneroka makna hijrah

    Oleh PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN



    sambutan tahun baru Hijrah sepatutnya memperkukuh usaha umat Islam mencapai kejayaan yang lebih cemerlang.

    SEMPENA meraikan tibanya tahun baru Hijrah 1431, ruangan ini menangguhkan dahulu siri tulisan mengenai persoalan tauhid tiga serangkai yang sudah memasuki siri keempat sebelum ini.

    Alhamdulillah, nampaknya perbincangan tajuk tersebut di ruangan ini mendapat perhatian dan turut dipanjangkan di ruang-ruang lain.

    Selain ramai yang menghargai kerana jarang-jarang didapati tajuk tersebut dibahaskan secara kritikal begitu, ada juga yang keras menyanggah pandangan dan pendekatan kami.

    Kami tidaklah terkejut dengan reaksi sebegini kerana sedia maklum memang ada di kalangan kita, individu dan kelompok yang sudah bertaklid kepada aliran yang penuh komited terhadap pemisahan antara tauhid rububiah dan uluhiah.

    Mereka mungkin sukar menerima mana-mana pandangan yang tidak selari dengan aliran atau mazhab yang menjadi tumpuan dan dokongan mereka.

    Selain daripada mereka ini mungkin di sana ada juga sebahagian anggota masyarakat yang sudah terbiasa dengan penggunaan istilah tauhid kepada uluhiah, rububiah dan asma wa sifat dalam apa yang telah mereka baca dan dengar.

    Mungkin agak janggal bagi mereka mendengar kritikan dan sanggahan terhadap istilah yang sudah terbiasa bagi mereka. Pihak kami maklum dengan realiti ini dan akan cuba membuat jawapan dan penjelasan yang seadil dan secukupnya terhadap pelbagai sudut persoalan tersebut dalam kesempatan-kesempatan mendatang, insya-Allah.

    Benar dan salah tidaklah ditentukan oleh yang mana lebih lantang dan agresif. Sering berlaku kegagalan kita bersabar dan bertertib dalam pencarian kebenaran akhirnya menyebabkan kita gagal menemukannya.

    Memang menjadi hasrat kami agar persoalan tauhid tiga serangkai ini mendapat perhatian yang lebih dan lebih analitikal dalam masyarakat kita agar kita dapat menjauhi fahaman dan tafsiran yang tidak sesuai dengan faham tauhid yang murni dalam Islam.

    ReplyDelete
  3. Sambungan Meneroka Makna Hijrah (2)
    Alhamdulillah, kita diizinkan Allah SWT untuk memasuki tahun hijrah yang baru. Umat Islam menyambutnya dengan cara yang berbeza. Ada yang hanya menyedari ketibaannya kerana ia ditentukan sebagai cuti umum.

    Ramai juga yang menyambutnya dengan mengatur pelbagai majlis dan acara termasuk berkumpul di masjid dan surau dengan pengisian seperti bacaan doa akhir dan awal tahun, bacaan al-Quran, selawat dan tazkirah.

    Semoga Allah SWT menerima niat baik dan doa-doa mereka yang tentunya merangkumi kebajikan dan kesejahteraan negara dan umat Islam seluruhnya dalam tahun baru ini.

    Kepekaan terhadap peredaran masa dan zaman memang suatu tuntutan Islam. Penggantian tahun dalam kalendar Islam turut diraikan kerana ia terkait dengan suatu peristiwa besar dalam sirah junjungan kita, Nabi Muhammad SAW iaitu peristiwa Hijrah.

    Hijrah memang mengandungi pelbagai makna dan erti. Sudut yang sering mendapat sorotan ramai adalah peralihan fasa risalah Islam daripada dakwah kepada fasa dawlah atau pembinaan negara.

    Tanpa menafikan kepentingan dimensi luaran peristiwa ini, adalah perlu diinsafi bahawa hijrah luaran dan fizikal ini tidak akan berhasil dan bermakna tanpa disertai hijrah rohani dalam hati dan jiwa umat.

    Hakikat ini ditegaskan dalam sabda Nabi SAW dalam hadis yang masyhur mengenai niat dan amalan, "Sesungguhnya amalan itu ditentukan oleh niat, dan bagi seseorang itu apa yang diniatkannya. Maka sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya maka hijrahnya adalah kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan sesiapa yang berhijrah kepada dunia yang ingin diperolehinya atau wanita yang ingin dikahwininya maka hijrahnya adalah kepada apa yang menjadi maksud hijrahnya".

    Sangat jelas dalam hadis ini yang merupakan antara induk segala hadis bahawa sebesar mana pun amalan agama seseorang itu, penentunya adalah niat dan maksud dalaman di sebalik amalan tersebut.

    ReplyDelete
  4. Sambungan Meneroka Makna Hijrah (3)
    Hijrah Nabi SAW adalah episod yang begitu hebat dan sangat menentukan kerana ia adalah suatu projek keagamaan yang dijayakan oleh sekelompok insan agung yang memiliki hati paling suci dan ikhlas di bawah pimpinan penghulu para mukhlisin, Nabi Muhammad SAW.

    Menyedari hakikat ini, janganlah dimensi kerohanian ini diabaikan dalam kita menyambut Maal Hijrah. Dimensi Islam, iman dan ihsan dalam agama kita sentiasa utuh dan terkait.

    Tidak hairanlah, dalam salah satu karya terbesar dalam dunia kerohanian dan tasauf iaitu kitab Al-Hikam oleh Sheikh Ibnu 'Atoillah al-Sakandari, hadis ini dan persoalan hijrah dalaman ini ada dinukilkan dan dihuraikan pula oleh para ulama tasauf yang mensyarahkan kata-kata hikmah tersebut.

    Sheikh Ibnu 'Atoillah al-Sakandari menegaskan perlunya berlaku hijrah dalam diri kita keluar daripada keterikatan dengan alam-alam (kawn/ akwan) menuju kepada Sang Pencipta alam (Al-Mukawwin).

    Beliau berkata: "Janganlah kamu bergerak dari satu alam hanya ke satu alam yang lain maka jadilah kamu seperti keldai pengisar yang berjalan di sekitar pengisarnya sahaja; tempat tujuan perjalanannya sama dengan tempat asal perjalanannya.

    "Tetapi hendaklah kamu bergerak (berpindah) dari semua alam kepada Sang Pencipta alam. Sesungguhnya kepada Tuhanmulah puncak segala tujuan".

    Perhatikanlah sabda Rasulullah SAW, "Dan sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya …(hingga akhir hadis)"

    Inti kepada peringatan Sheikh Ibnu 'Atoillah al-Sakandari ini adalah agar kita membulatkan keikhlasan kita kepada Allah SWT dalam segala amalan kebaikan kita.

    Tumpuan hati kita dalam beribadat adalah keredaan Allah SWT semata-mata. Hendaklah dielakkan ingatan kepada yang selain Dia hatta terhadap soal perhatian dan pandangan mulia oleh makhluk, karamah, ganjaran pahala, mahligai atau bidadari syurga walaupun ini adalah sunnah Ilahi bagi mereka yang bertakwa.

    Kesemua perkara ini hakikatnya masih merupakan alam dan makhluk. Kita masih belum berhijrah menuju Allah SWT dengan sebenar-benarnya jika masih terikat tumpuan kepada alam dan makhluk.

    ReplyDelete
  5. Sambungan Meneroka Makna Hijrah (4)

    Dalam ilmu tasauf, kalimah al-aghyar yang berakarkan kata ghayr yang bermakna 'selain' sering digunakan kepada segala sesuatu yang selain daripada Allah SWT untuk menjelaskan maksud prinsip ini.

    Harus diingat bahawa sesungguhnya Allah SWT itu amat cemburu. Dia tidak suka dan reda jika seseorang yang menuntut-Nya turut mencari sesuatu yang selain Dia di samping-Nya.

    Oleh itu, tidak akan sampai kepada-Nya seseorang yang masih terdapat di hatinya keinginan hawa nafsunya.

    Salah seorang ulama yang terkenal dengan syarahnya terhadap Hikam Ibnu 'Atoillah, Sheikh Ibnu 'Ajibah ada menyebut bahawa seseorang yang berjalan dari satu alam ke satu alam yang lain ialah orang yang berjalan dari selain Allah kepada selain Allah juga.

    Seseorang yang zuhud di dunia tetapi menuntut kerehatan badan dan perhatian dunia kepadanya masih termasuk dalam golongan ini

    Hijrah dalam erti kata ini juga bolehlah dirumuskan sebagai berpindah dari tiga negeri kepada tiga negeri iaitu:

    lDari negeri maksiat ke negeri taat.

    lDari negeri kelalaian ke negeri kesedaran.

    lDari alam asybah (jasad) ke alam arwah (roh).

    Sheikh Ibnu 'Ajibah juga meriwayatkan pesanan gurunya bahawa jika kita hendak menilai sama ada kita sedang benar-benar berpindah dari alam dunia menuju alam malakut atau tidak, kita hendaklah membentangkan segala keinginan dan kecenderungan kita satu persatu.

    Jika kita mendapati bahawa kita telah meninggalkannya dan perasaan kasih terhadap kesemuanya telah keluar daripada hati kita maka barulah kita boleh bergembira.

    Mengeluarkan kecintaan dan keinginan terhadap selain Allah SWT bukanlah suatu yang mudah dan akan terjadi dengan sendiri. Ia menuntut keazaman, kesungguhan, perancangan, panduan dan bimbingan.

    Satu perkara yang tidak harus luput daripada perhatian kita dalam merenungi hijrah adalah bagaimana peristiwa tersebut menagih perancangan, keperitan dan pengorbanan yang tinggi daripada Rasulullah SAW dan generasi awal Islam yang merupakan generasi para kekasih Allah.

    Jika mereka yang paling dikasihi Allah ini pun terpaksa bersusah payah merancang dan berkorban demi mendaulatkan Islam, maka sudah tentu kita hari ini perlu bersedia untuk berkorban dan berjerit-payah jika kita benar-benar serius dengan agama kita.

    l(Rujukan utama: kitab Cahaya yang Lurus: Syarah Hikam Sheikh Ibnu ‘Atoillah al-Sakandari oleh Sheikh Muhammad Fuad bin Kamaludin al-Maliki (Kuala Lumpur, Sofa Production, 2007

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. TAZKIRAH: MENINGGIKAN KALIMAT ALLAH!
    Salam,

    Segala puji bagi Allah Tuhan Sekelian Alam, yang tidak beranak lagi diberanakkan, dan tidak ada sesuatu pun yang menyerupainya, bertentangan dengan fahaman orang2 kafir laknatUllahu álaihim ájmain. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW yang diutuskan membawa rahmat ke sekelian alam dengan meninggikan kalimat Allah SWT di atas muka bumi ini.

    Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekelian,

    Kita telah dikejutkan dengan kebenaran penggunaan kalimat Allah oleh Mahkamah Tinggi di Malaysia kepada orang2 bukan Islam untuk disebarluaskan kepada orang2 yang bukan Islam juga dalam dakwah agama mereka.

    Para Ulamak di Malaysia jelas berselisih pendapat tentang perkara ini. Ada yang mulanya memberikan kebenaran kekal dengan memberikan kebenaran. Ada pula yang kini sudah mula meraguinya. Bahkan ada juga yang menentangnya.

    Ada yang bertanya ada pula yang tertanya2, boleh atau tidak boleh kebenaran menggunakan nama Allah diberikan kepada orang2 bukan Islam untuk disebarluaskan kepada orang2 yang bukan Islam juga dalam dakwah agama mereka?

    Saya bersependapat kepada Ulamak yang menghukumkannya haram dan kufur kepada sesiapa yang menyokongnya. Justifikasinya adalah mudah. Orang2 kafir daripada Yahudi dan Nasrani tidak akan senang dan puas hati sekiranya umat Islam tidak mengikuti jejak langkah mereka yang sesat. Lantas akan mengunakan apa juga cara, peluang, kelemahan dan ruang untuk menyesatkan kita termasuklah dalam penggunaan kalimat Allah.

    Saya percaya ramai ulamak yang terkhilaf dalam hal ini kerana terlupa, terlalai dan terleka dalam mendalami maksud meninggikan kalimat Allah di muka bumi. Selain beribadah yang bersifat amal makruf, ulamak juga harus mencegah daripada kesesatan dan kemungkaran. Justeru, mencegah kesesatan dan kemungkaran ini boleh diputuskan oleh para Ulamak daripada fakta2 nyata daripada zaman berzaman mengenai cubaan2 menyesatkan umat Islam dan ajaran Islam oleh orang2 kafir kafir daripada Yahudi dan Nasrani.

    Ini jelas dinyatakan di dalam Al-Quran dan Al-Hadith tentang bagaimana mereka mengubah huruf, ayat, hukum, akidah, dsb sehingga mencemar agama Islam yang sebenarnya dan merubahnya daripada asal yang telah dibawa semenjak zaman Nabi Adam AS dan merupakan agama para Nabi dan Rasul ASW.

    ReplyDelete
  8. Sambungan Meninggikan Kalimat Allah


    Dengan merujuk kembali kepada perkara ini, para Ulamak boleh memutuskan bahawa dengan adanya bahaya nyata, dengan menggunakan kaedah istihsan atau maslahah mursalah atau saddus zarai’, ia merupakan satu penyalahgunaan yang pasti membawa kesesatan dan kemungkaran kepada umat Islam. Justeru, demi keutamaan, kebaikan dan pencegahan, ia mesti dihukumkan haram, justeru, membawa kekufuran sesiapa yang menyokong kepada kebenaran ini.

    Meninggikan kalimah Allah termasuklah mendokong dan melaksanakan semua syariat Allah yang termasuk beramal pada kebaikan dan mencegah pada kesesatan dan kemungkaran selain beriman kepada Allah SWT. Adalah mustahil umat Islam yang umumnya lemah iman dan lemah ilmu boleh terselamat dengan mudah daripada tipu daya dan penyesatan orang2 kafir kafir daripada Yahudi dan Nasrani apatah lagi sekiranya mereka mempunyai lesen menggunakan nama Allah sewenang2nya walaupun pada mulanya hanya sesama mereka yang kafir.

    Kita sudah pun melihat bagaimana ramainya umat Islam yang sesat dan murtad tanpa mereka menggunakan nama Allah. Apakah kita mahu terus menerus melihat lebih ramai lagi umat Islam yang murtad selepas mereka berjaya menggunakannya? Apakah kita sanggup bertanggungjawab di hadapan Allah SWT nanti? Saya tidak sanggup. Biarlah saya menongkah arus menyedarkan ilmuan Islam diluar sana akan bahayanya penggunaan kalimat Allah oleh orang2 bukan Islam yang mempunyai tujuan yang jelas jahat dan buruk menurut Al-Quran dan Al-Hadith iaitu menyesatkan orang2 Islam sebagaimana sesatnya mereka.

    Kalau saudara seorang mukmin, tepuklah dada dan tanyalah ilmu, bukankah lebih baik buat semua umat Islam sekiranya mereka itu tidak dibenarkan menggunakan nama Allah daripada menggunakannya, apakah tidak jelas lagi keburukan yang pasti berlaku jika kebenaran itu tidak disekat, apakah bukan maslahah jika kebenaran itu tidak diberikan?

    Apa yang baik bagi semua umat Islam itu adalah baik juga di sisi Allah seperti mana yang telah diperingatkan dan diberikan amaran di dalam Al-Quran dan Al-Hadith. Justeru, wahai para Ulamak Malaysia, bersepakatlah dalam perkara ini. Haramkanlah penggunaan kalimat Allah untuk orang2 bukan Islam sehinggalah jelas keislaman mereka. Demi kebaikan umat Islam di Malaysia seluruhnya dan mencegah segala keburukan dan kemungkaran yang pasti lagi jelas.

    Allah wa Rasuluhu A’lam.

    ReplyDelete