Sunday, January 15, 2012

Pengajian Kitab Minhajjul Abiddin oleh Ustaz Haji Mohd Ali

Pada 14 Januari 2012, bermulalah sesi pertama pengajian Kitab Minhajjul Abidin di masjid ini yang disampaikan oleh Ustaz Haji Mohd Ali Bin Tajid, bekas Pengetua Maahad Ahmadi Gemencheh, Negeri Sembilan. Sesi pertama ini dimulakan dengan membaca mukaddimah kitab tersebut daripada awal sehingga tamat. Walaupun sekadar mukaddimah kitab, banyak perkara disentuh oleh penceramah dengan mengaitkan situasi kehidupan pada masa kini.

Antara intipati yang dapat diambil daripada kuliah pertama ini ialah: - kitab ini merupakan kitab terakhir karangan Hujjatul Islam, Imam al-Ghazali - dalam kita melakukan ibadah, terdapat halangan-halangan yang akan kita hadapi - kita ada dua dunia; dunia sebenar dan dunia akhirat - manusia diciptakan dengan kemampuan untuk beribadat kepada Allah SWT - setiap perbuatan seseorang sentiasa akan dicatat oleh malaikat kecuali 3 golongan iaitu orang gila, kanak-kanak, dan orang yang sedang tidur.

Pihak masjid merakamkan ucapan terima kasih di atas kesudian Ustaz Hj Mohd Ali meluangkan masa berkongsi ilmu dengan ahli kariah. Di harapkan pengajian kitab ini akan disambung sehingga tamat para sesi-sesi berikut yang akan datang. Para ahli kariah diharapkan supaya dapat hadir untuk mengutip khazanah mutiara ilmu yang tertulis di dalam Kitab Minhajjul Abidin, Imam al-Ghazali.

No comments:

Post a Comment